Persoonlijk Werk

Diensten draaien, onregelmatig werken. Wat doe je dan precies?

Ik krijg geregeld de vraag wat ik precies voor werk doe. Het lijkt me leuk om jullie daar wat meer over te vertellen en jullie een dagje mee te nemen, voor zover als dat kan. Vandaag dus een dag als persoonlijk begeleider.

Waar dan?

Waar ik precies werk hou ik voor mezelf, maar ik kan wel vertellen dat ik bij een grote zorgaanbieder werk. Ze hebben meerdere locaties in Nederland, van onderwijs, jeugdzorg, gehandicaptenzorg tot horeca. Overkoepelend is, dat we allemaal zorg verlenen aan mensen met een beperking. In mijn geval zijn dat jongeren met een licht verstandelijke beperking. Hun IQ ligt gemiddeld tussen de 50 en 85. Daarnaast hebben ‘mijn’ jongeren ook nog eens gedragsproblemen. Je moet dan vooral denken aan diagnoses als autisme, maar ook ADHD en ODD komen bij mij op de groep geregeld voor.

Qua leeftijd werk ik met jongeren tussen de 11 en 16 jaar, maar hun sociaal-emotionele leeftijd ligt vaak vele malen lager. Dat betekent dat wij ze moeten benaderen op een lager niveau dan je zou verwachten bij hun leeftijd.

Deze jongeren verblijven op een behandelgroep. Er is 24/7 begeleiding aanwezig. Dat betekent dat er wisselende diensten zijn en je onregelmatig werkt. De jongeren zijn het grootste deel van hun tijd op de groep en volgen (meestal) speciaal onderwijs. Vaak gaan ze om de week een weekend naar huis.

De taken

Goed.. tot zover de doelgroep. Binnen de zorg zijn er natuurlijk tal van functies en hun bijbehorende taken. De functie die ik uitvoer heet persoonlijk begeleider. Wij hebben begeleiders en persoonlijk begeleiders (pb-ers) op de groep. Het verschil is, dat je als pb-er één of meerdere mentor jongeren onder je hoede hebt. Samen met de gedragswetenschapper zet je de behandeling van de jongere uit. Je schrijft (samen met de jongere) evaluaties over de achterliggende periodes. Er zijn uiteraard veel meer taken, maar even in een notendop waar ik het gros van mijn tijd mee bezig ben.

Dagdienst op maandag

Ik neem jullie mee in een dagdienst. Deze dienst start gewoonlijk om 7:00 uur en is om 14:30 uur afgelopen. Dat betekent dat ik om 6:30 uur weg rijd naar mijn werk. Ontbijten doe ik niet van te voren, dat doe ik op de groep.

Het is 7:00 uur als ik aan kom op mijn werk. Mijn collega heeft een kop koffie gezet en we bespreken samen de dienst voor. We nemen de bijzonderheden door van de dag ervoor en van vandaag. Eens kijken wat er op de agenda staat!

Het wordt vooral een drukke dag voor mezelf, taken en acties die ik zelf gedaan wil hebben. In de agenda voor de dienst staan niet heel bijzondere dingen.

Vandaag is ook een rustige ochtend. We hebben 7 jongeren, in plaats van 8. Een deel staat zelfstandig op, de rest wekken wij. Dat doen we allemaal tussen 7:10 en 7:45. We zorgen ervoor dat iedereen gedoucht en gegeten heeft en dat er ook brood, drinken en gymspullen mee naar school gaan. De jongeren volgen onderwijs op een cluster IV school. Tussen 8:15 uur en 8:40 uur gaat iedereen naar school. Zelfstandig, of met ons.

Van 9:00-10:00 zijn we druk met administratief werk. Rapporteren van de dienst en bijzonderheden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand een behandeldoel heeft om te leren zelfredzamer te worden. Ik rapporteer dan of het is gelukt om zelfstandig op te staan en de dingen te doen die horen bij de ochtend. In de tussentijd ontbijten ook de kinderen die geen hele dagen onderwijs volgen.

En dan sta je er alleen voor

Om 10:00 uur gaat mijn collega naar huis. Ik ga aan de slag met behandel inhoudelijke taken. Plannen schrijven, ouders bellen, maar in de tussentijd ben ik ook beschikbaar voor belletjes van bijvoorbeeld school of andere partijen die iets geregeld willen hebben. Ik vergeet altijd te eten en te drinken, dus ik smeer gauw 2 plakken ontbijtkoek.

De telefoons die ik aan mijn broek heb hangen zijn niet alleen telefoons, maar ook alarmen. Als er een acute situatie is waarbij ik of een ander in gevaar is en ik hulp nodig heb, druk ik op die rode knop en dan komen er een aantal collega’s naar mij toe. Ik heb er nu 2 aan mijn broek hangen. Deze week hebben wij namelijk een extra alarm. Als er ergens op een groep op het alarm wordt gedrukt, dan gaat die van mij ook af en moet ik er naar toe. Extra uitdaging vandaag.

In de tussentijd breng en haal ik een paar jongeren van school en/of dagbesteding. Zij volgen niet de hele dag onderwijs. Dat heeft er vaak mee te maken dat dit te belastend is voor ze, er zijn bijvoorbeeld teveel prikkels in de klas of op de gang waardoor het voor de jongere té moeilijk wordt zich te concentreren en te handhaven op school. Dit uit zich vaak in ongewenst gedrag in bijvoorbeeld de vorm van agressie naar anderen, of een negatieve werkhouding. Door een ander aanbod te creeëren voor deze jongeren, proberen we hun daginvulling zo zinnig mogelijk te maken en hopelijk in stapjes toe te werken naar volledige dagen school.

Even een frisse neus halen terwijl ik jongeren naar school breng en ophaal.

Tussen de middag

Rond 12:00 uur heb ik sowieso 1 cliënt op de groep. We lunchen samen, en daarna is het tijd om naar school te gaan. De school zit op het terrein en daar wandelen we samen heen.

Rond 13:00 uur is het tijd voor verdere administratieve taken. Dat loopt alleen een beetje vertraging op omdat ik nogal druk ben met een van de jongeren die het even lastig heeft met zichzelf. Gelukkig is mijn collega wat eerder en komt ze mij ondersteunen. Als ik weer tijd heb rapporteer ik snel op de belangrijkste behandeldoelen waar ik met de jongere aan heb gewerkt tijdens mijn dagdienst. Ik schrijf een algemene overdracht voor de middagdienst en ik ruim de toko op.

Tussendoor probeer ik er voor te zorgen dat de keuken netjes is, de vaatwasser steeds ingeruimd en uitgeruimd is én dat de was wordt gedaan. De vaatwasser draait, maar de rest heb ik even moeten laten liggen. Iets met prioriteiten stellen.

Om 13:30 uur zijn beide collega’s van de late dienst er. We doen een overdracht onder het genot van een kop koffie en thee. Als we weinig over te dragen hebben, is dit een gezellig momentje waarin we kletsen of samen brainstormen over bepaalde casussen. Vandaag helaas niet, de tijd hijgt in mijn nek. Ik moet overdragen, nog wat dingen voorbereiden en dan komt er een nieuwe cliënt op de groep. Ik doe de opname, dus wil het een en ander af hebben. Ik word persoonlijk begeleider van deze jongere, dus het is fijn om dan zelf bij de opname te zijn.

Ik heb deze jongen voor het weekend al even kort gezien en nu maak ik ook kennis met het netwerk. We maken de eerste basale afspraken. Dan draag ik hem over aan de late diensten en is het tijd om lekker naar huis te gaan. Het is inmiddels 16:00 uur, na 9 uur werken en met name zo vroeg uit bed ben ik er wel klaar mee en heb ik zin om Steef en de kids weer te zien.

Nog 2 diensten deze week en dan heb ik vakantie!

Opleiding en vervolg

De opleiding die ik gevolgd heb om dit werk te mogen doen is HBO pedagogiek. Ik heb me gespecialiseerd in gedragsproblemen, dat sluit dus goed aan bij mijn huidige werk. Verder heb ik intern ook verschillende cursussen gevolgd.

Ik ben heel benieuwd wat jij voor werk doet. Wil je het laten weten in de reacties? Dat vind ik leuk.
Vandaag is mijn vaste vrije dag. We gaan lekker Sinterklaas vieren vanavond.
Voor iedereen die dat ook gaat doen vanavond: veel plezier!

7 Comments

  1. Heerlijk om te lezen dat je bent gaan doen waar je hart ligt.
    Bijzonder om te mogen mee lezen in je leven.
    En werk technisch doen we het zelfde werk.
    Met de zelfde doelgroep mooi om daar beel van uit te maken.
    Gr anja

    1. Dankjewel Anja! Ben ook heel blij dat ik destijds die keuze heb gemaakt. Leuk dat je me/ons volgt!

  2. Leuk om te lezen, ik volg je sinds kort op IG. Ik werk sinds februari als begeleider op een dagbestedingsgroep met volwassenen met een geestelijke of lichamelijke beperking, daarvoor altijd op woonlocaties gewerkt maar nu met 2 kleine kindjes wel fijn om volgens een vast rooster te werken, geen avonden, weekenden, feestdagen…. gewoon van di tm do van 8-16uur. Al mis ik wonen wel, je bent veel meer betrokken bij iemands leven, verschillende aspecten… veel gezelliger ook.

    1. Wat leuk dat je reageert 🙂 ik herken je struggle wel. Ik heb ook wel nagedacht over dagbehandeling (in mijn geval dan) alleen die tijden zijn ook niet zo fijn omdat het nog steeds ‘s avonds is. En er zijn ook zoveel voordelen aan onregelmatig werken. Ik weet het gewoon niet zo goed 😅 maar wat jij zegt over wonen, klopt wel!

  3. […] LEES OOK: DIENSTEN DRAAIEN, ONREGELMATIG WERKEN. WAT DOE JE DAN PRECIES? […]

  4. […] Diensten draaien, onregelmatig werken. Wat doe je dan precies? […]

  5. […] nieuwsgierig wat ik precies voor werk doe. Ik schreef er al eens over (en die blogs vind je hier en hier terug). Kort gezegd: ik werk op een behandelgroep voor jongeren met een […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.