Lifestyle Persoonlijk

HOE IS HET MET PROJECT MARISSA 2.0?

Het is oktober, tijd voor een update wat betreft project Marissa 2.0. Hoe voel ik me na de eerste maand van een andere leefstijl? Wat heb ik precies gedaan en heeft het resultaat gehad? Lees gauw mee als je benieuwd bent.

ETEN

Ik ben begonnen met intermittent fasting. Als je precies wil weten wat dat is en hoe het werkt, klik dan even op het linkje. Het komt er in ieder geval op neer dat je een periode op een dag vast, en een periode op de dag eet. De periode dat je niet eet is altijd langer dan dat je wel eet. Ik heb ervoor gekozen om tussen 11:00-20:00 uur te eten. Ontbijten doe ik vaak pas laat op de dag en mis ik daardoor niet zo. Je mag wel altijd thee, water en zwarte koffie drinken. Dat kan ik dus ‘s ochtends doen om de tijd te overbruggen tot aan mijn ‘ontbijt’.

18-09-2019 – 09:03 UUR
Man oh man ik ga kapot van de honger. Nog 2 uur! Dan mag ik eindelijk eten. Het scheelt me wel tijd zeg in de ochtend! Dat is dan wel weer handig.

WAT GING GOED

Sinds september ben ik begonnen met crossfit. Twee keer per week heb ik mezelf ingepland in de groepslessen, zodat ik die stok achter de deur had en geen reden had om niet te gaan. Ik vond het bizar om te zien hoe snel mijn buik strakker werd. Het is niet zo dat het hangende vel weg is, maar het is al wel minder. Spieren trainen!

Over het algemeen lukte het me ook goed om na 20:00 uur niet meer te eten. Ik merkte dat het tussen mijn oren zat dat ik na 20:00 uur nog honger had, het was gewoon dat ik iets te kauwen wilde hebben. Om mijn ‘honger’ gevoel te stillen dronk ik vaker thee en dan hield ik het meer dan prima vol. Ik had zelfs een verjaardag waar ik de taart en chips kon weerstaan en thee en water dronk.

01-10-2019
Dat uitgesteld eten ‘s ochtends gaat echt steeds beter. Je moet gewoon uitslapen. Nee grapje, het went echt!

VALKUILEN

Eind september vierde ik mijn verjaardag. Dat betekent taart en chips. Precies dat waar ik vaak geen weerstand tegen kan bieden. Ik besloot maar gewoon dat ik van mezelf een stukje taart mocht. Zo maakte ik onder andere een overheerlijke cheesecake New York style (klik hier voor het recept, alleen maakte ik hem dit keer met mango coulis) en een aardbeien kwark taart.

Afgelopen maand had ik niet alleen mijn eigen verjaardag, maar ook nog een heel aantal andere verjaardagen. Die taart.. is killing. Bij de overdag verjaardagen heb ik een stukje taart gegeten. Dat moet ook kunnen vind ik. Misschien zie ik dat wel terug op de weegschaal, misschien ook niet.

Ook had ik aardig wat buiten de deur eet momentjes en koffietjes met wat erbij. Het is ook allemaal zo lekker!

Ook bleken mijn vroege diensten een ware valkuil te zijn. Het lukte me echt niet om tot 11:00 uur niet te eten. Tot 8:30 uur redde ik het vaak en dan ging ik voor de bijl. Als ik mijn schema aan zou houden zou dat betekenen dat ik tot 16:30 uur mocht eten. Dat redde ik alleen niet met avondeten. Dus dat gebeurde dan ook niet. Na het avondeten was het dan gewoon klaar. Nog even uitvogelen hoe ik dat vorm ga geven.

Ook heb ik gemerkt dat het een stuk mindset is. Als ik zin had in iets voor 11:00 uur of na 20:00 uur, dan bedacht ik mezelf: heb ik het nodig, heb ik trek? Of is het gewoonte? Vaak bleek het dat laatste.

22-09-2019 – 21:13 UUR
Kak, ik heb net een glas limonade achterover getikt. Oeps.. Even wennen dat het alleen water of thee mag zijn.

EETSCHEMA

Hoe ik zo’n beetje eet op een dag..? Het verschilt echt per dag, en ook of ik wel of niet moet werken. Jullie vroegen of ik een eetdagboekje bij wilde houden als ik ging werken, dus dat deed ik hier. Wat ik gemiddeld genomen eet en drink op een dag is het volgende:

10:00 uur – ik begin de dag met een kop thee, of twee. Of 3. Hangt er een beetje vanaf hoeveel honger ik heb.
11:00 uur – yes! Ik mag eten. Meestal ben ik nog lekker bezig met van alles, waardoor ik dit moment nog uitstel. Wat ik wel vaak doe is een cappuccino drinken. Daar ben ik dan echt hard aan toe. Als ik iets eet is het een stuk fruit, of ik maak een smoothie.
Lunchtijd – Als we met zijn viertjes thuis zijn, eten we vaak een lekker broodje. Soms met carpaccio. Wat me opvalt is dat ik vaak helemaal niet zo heel veel trek heb op dit tijdstip. Soms laat ik het dan maar bij 2 crackers, met huttenkäse en kipfilet.
14:00 uur – ik maak vaak nog een cappuccino. De kinderen willen tussen 2 en 3 ook wel wat eten. Dat is dan vaak fruit, of soms een koekje/snoepje. Als ik tijd heb, dan kook ik 2 eitjes of ik maak een tomaten/feta/rode uit/komkommer salade voor mezelf.
17:30 uur – rond deze tijd gaan we vaak avondeten. Ik eet gewoon wat de rest van de family ook eet.
19:30 uur – de kids liggen op bed, ik giet nog gauw een cappuccino naar binnen en evt. een appel met kaneel als ik nog trek heb. Vaak is dat niet het geval en hou ik het alleen bij een cappuccino.

De rest van de avond drink ik water of thee. Wat ik dus echt heb gemerkt, is dat ‘s avonds nog wat eten of snaaien echt een gewoonte is geworden en niet omdat ik nog trek heb. Sinds ik met intermittent fasting ben begonnen, merk ik dus echt dat ik totaal geen moeite meer heb om ‘s avonds niet te eten, omdat het simpelweg onnodig was.

GEWICHT

Nou….. spannend natuurlijk of ik wel of geen gewicht heb verloren. Hoewel het cijfer op de weegschaal écht minder belangrijk voor me is dan mijn reflectie in de spiegel, is het natuurlijk wel lekker als de moeite beloond wordt. De moeite van het gaan sporten en op je voedsel inname letten.

De eerste anderhalve week ging hard. Ik viel bijna 2 kilo af! Ik vind dat echt veel! Dat kwam er daarna vervolgens ook wel weer wat bij hoor. In totaal viel ik 1 kilo af. Ben ik daar tevreden mee… Mwah. Het had meer kunnen zijn, maar dankzij alle taartjes en zwakke momenten in de ochtend en avond is dat niet het geval.

Qua centimeters heb ik het niet bijgehouden, maar ik merkte wel heel snel (ik denk door het crossfitten) dat mijn buik strakker werd en ik meer taille kreeg. Van mensen uit mijn omgeving hoorde ik ook dat ze mijn figuur zagen veranderen.

EN NU..?

Het kan nog beter, en ik geef niet op. Ik raak steeds meer gewend aan deze lifestyle en ik denk dat het ook tijd kost om jezelf iets helemaal eigen te maken. Hoe ik het bijvoorbeeld volhoud tijdens mijn ochtenddiensten, maar ook om ‘s avonds niet toch nog eens iets te snaaien omdat ‘het zo gezellig is’.

Volgende maand ben ik er weer met een update en praat ik jullie helemaal bij!

Uitgelichte afbeelding via Pexels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.