Gezin Lifestyle

HOW TO: VLIEGEN MET KLEINE KINDEREN

We gingen afgelopen week op vakantie naar Egypte en dat is ongeveer 5 uurtjes vliegen. 5 uur in een vliegtuig met beperkte bewegingsvrijheid. Hoe pakten wij dat aan met 2 kleintjes van 2 en 1?

Vooropgesteld: wij gingen met mijn schoonfamilie op vakantie. Dat betekent dat er naast wij zelf, nog 8 volwassenen mee gingen en een hele rits aan neefjes en nichtjes. Ook neefjes en nichtjes die groot genoeg zijn om de buggy te duwen en dat maar wat leuk vinden. Je hebt dus net een paar handen meer om de kinderen te vermaken, of praktisch gezien even wat aan te pakken als je met je tassen staat te stuntelen.

WAT ZAT ER IN ONZE HANDBAGAGE?

• uiteraard onze paspoorten
  • verzorgingsartikelen voor de kinderen (luiers, billendoekjes, luierzakjes en neusspray)
  • de iPad
  • boekjes
  • auto’s voor Riv om mee te spelen
  • koek, snoep en lolly’s
  • broodjes (tenzij je die vergeet en in de auto laat liggen, guilty 🙋🏼‍♀️)
  • flesjes drinken

Wij namen 1 tas handbagage mee voor ons viertjes. Daarvoor gebruiken we het liefst een rugtas. Daar past alles in wat we onderweg nodig hebben, en we hoeven niet met onnodig veel tassen te zeulen. Vieve zat op het vliegveld in de draagzak, dus de draagzak was nog losse handbagage.

RUIMBAGAGE

We hadden verder niet onwijs veel bagage mee. Een grote koffer met alle kleding van ons viertjes, toilettassen etc. Daarnaast nog een kleine trolley met wat speelgoed (boeken, auto’s en de pop van Vieve) en luiers. We hadden vooral niet teveel mee genomen, omdat je op zo’n zonvakantie het grootste deel van de tijd toch in je zwemkleding loopt. Keurig toch?

DE REIS

Om 2:30 uur reden we weg. Onze vlucht vertrok vanuit Düsseldorf en we moesten dus nog een stukje rijden. We hadden de hoop dat de kinderen lekker verder zouden slapen in de auto. Riv had het er de hele dag al over dat we in het vliegtuig zouden gaan, hij was dus zeker niet van plan om te gaan slapen, veel te spannend allemaal. Ook Vieve wilde niets missen en ging dus niet slapen.

Aangekomen op het vliegveld slingerden we Vieve in de draagzak en Riv ging in de buggy. Alle controles gingen goed en daarna konden de kinderen bij de gate lekker kijken naar vertrekkende vliegtuigen. Al die tijd bleven ze wakker.

Toen was het eindelijk zo ver! We gingen in het vliegtuig. Om 6:45 uur zouden we vertrekken. Bij Riv even neusspray er in, in de hoop dat hij geen last kreeg van zijn oortjes. Het taxiën duurde vrij lang. Zo lang, dat Riv al in slaap viel voordat het vliegtuig opsteeg. Hij had gelukkig nergens last van en sliep een klein uurtje.

DE REST VAN ONZE TRIP

Riv was dus na een uur al uitgeslapen, hij heeft zich de hele reis vermaakt met zijn auto’s, boekjes lezen, filmpjes kijken en spelletjes spelen op de iPad. Een lifesaver die iPad. Ik schreef al eerder over Netflix tips (nog niet gelezen? Klik dan HIER en HIER) voor peuters. Ik downloadde wat filmpjes zodat hij die ook zonder WiFi kon bekijken. Uiteraard wel even ervoor zorgen dat je iPad is opgeladen voor vertrek.

Het hoognodige deden we in de handbagage, een stuk of 3 luiers voor Vieve met een pakje billendoekjes. Die doen ook prima dienst als snoetenpoetsers en dat scheelt weer 1 verpakking. Wat ik nooit meer vergeet mee te nemen zijn luierzakjes. Niet alleen voor de poepluiers, maar ook als er kleding vies wordt, zijn die zakjes handig om dat in te doen.

Toen Riv bijna 1 was gingen we naar Ibiza. Op de terugweg had hij een vieze luier, maar het fasten your seatbelt lampje brandde. We moesten dus wachten met zijn luier verschonen. Intussen was Riv zijn kleding helemaal vies geworden. Ik was zo blij met die zakjes, alle vieze meuk er in.

Af en toe had Riv geen zin in een filmpje, en wilde hij even zijn benen strekken, of met zijn neefjes en nichtjes spelen. Dan liep hij zo, hup, door het gangpad, een paar rijen verder naar zijn neefjes en nichtjes om daar weer even een halfuurtje te crashen. Vieve liep ook af en toe door het gangpad, maar staarde dan vooral vreemden aan en stal hun harten.

En op vakantie gaan is natuurlijk niet compleet zonder wat lekkers voor onderweg! Ik kocht bij de Aldi allemaal uitdeelzakjes snoep en koek en een zak lolly’s. Handig om de kinderen onderweg mee te paaien. Die lolly’s waren ook handig tijdens het opstijgen en landen, door het slikken hebben ze dan minder last van druk op hun oren.

DE LANDING

Tijdens de landing begon Vieve te knikkebollen. Niet zo gek ook, ze was al sinds 2:30 uur wakker. Normaal gaat ze tussen de middag rond 12:00 slapen en nu landde ons vliegtuig om 11:30 uur. Ze had dus een flink aantal uurtjes slaap geskipt. Zodra we geland waren deed ik de draagzak om en hevelde Vieve over van Steef z’n schoot naar de draagzak. Daar ging ze heerlijk slapen. Dat was helaas maar van korte duur, want al voordat we bij de bagageband waren was ze alweer wakker. Ze vond het wel heel fijn in de zak dicht bij mij.

Op het vliegveld in Egypte, een klein, slapend meisje.

Vieve is een pittig dametje, dus na een poosje was ze het wel weer zat en probeerde ze zich met alles wat ze (nog) in zich had uit die draagzak te wurmen. Gelukkig duurde het ritje in de bus naar ons hotel niet zo lang en kon ze daarna naar hartelust vrij rond lopen.

Ongelofelijk hoe die kids zich overeind hielden na een reis van zo’n 10 uur. Ze waren zo lief en tevreden, zelfs toen ze ook nog eens later naar bed gingen dan normaal.

Al met al hebben wij dus een mega ontspannen vlucht achter de rug. Hoe de terugvlucht is gegaan zullen jullie ongetwijfeld lezen in één van de komende MOMories. Laat me ook vooral even weten hoe jullie dat willen zien. Door de vakantie was er niet echt meer een ‘schema’ wanneer ik dingen online zette, maar maandag volgt er sowieso een nieuwe MOMories met een deel van onze vakantie. Laat me even weten of jullie 1 lange MOMories willen zien of 2 kortere van onze vakantie. Bedankt voor het lezen en alvast een heel fijn weekend!