MOMories

MOMories 47 ☆ BELLA ITALIA

Bella Italia, oh wat was je fijn. Tijd met zijn viertjes, genieten van de prachtige natuur, uitrusten, lezen, pizza & pasta eten en natuurlijk écht Italiaans ijs.

Vorige week deelde ik al de mooiste foto’s van onze eerste week vakantie. Vandaag is de tweede week vakantie aan de beurt. We gingen een dag naar Milaan, waar heel veel te doen is ook mét kinderen! En we gingen een tweede poging doen om een berg te bewandelen met de kinderen. De tweede week in Bella Italia.

Om jullie nog even een beeld te geven van ons huisje. Het is een chalet op een wat rustiger deel van de camping.

– MILAAN –

Tijdens onze vakantie in Italie wilden we heel graag een dagje naar Milaan. Wij waren er allebei nog nooit geweest, dus daar gingen we mooi verandering in brengen!

Milaan was vanaf onze camping een uur en drie kwartier rijden. Best een stukje dus, maar we hoorden vorig jaar van andere Nederlanders dat het wel echt de moeite waard was. Ik zocht op internet wat hotspots op, we stonden op tijd op en gingen die kant op.

Ben jij ook van plan om met kinderen naar Milaan te gaan? Ik deel onze tips met je.

PARKEREN & METRO

Parkeren is in Milaan lastig, als je überhaupt de stad al in komt met je auto. Wij parkeerden de auto daarom net buiten Milaan, in een parkeergarage Parcheggio Comasina. Dat was ook best goedkoop, volgens mij betaalden we maar €2,00 voor de hele dag.

We gingen naar het tabakswinkeltje aan de overkant en kochten daar kaartjes voor de metro. De kinderen zijn gratis en wij betaalden maar €2,00 per persoon om met de metro naar de stad te reizen. Dat kaartje is 90 minuten geldig, dus mocht je in die tijd nog verder willen reizen binnen je zone, dan kan dat.

IL DUOMO

Duomo di Milano

Wij stapten uit op Piazza del Duomo. Het plein waar de dom van Milaan staat. Een prachtig gebouw, wat het volgens mij echt wel waard is om van binnen te bekijken. Toen wij aan kwamen in Milaan stond er alleen al een immense rij voor het gebouw, en met twee kinderen erbij hadden wij nou niet echt de behoefte om daar te gaan staan wachten.

Als je bang bent voor duiven moet je zeker NIET dit plein op. Man, wat zijn het er veel! Riv vond het alleen maar mooi, en dan vooral om de duiven weg te jagen. Op dit plein wemelt het trouwens ook van de mannen die je wat aan willen smeren. Armbandjes, selfiesticks, duivenvoer, maar ook mannen die voor €1,- een foto maken van jou en je gezelschap. Of je je telefoon daarna ook weer terug krijgt weet ik niet.

GALLERIA VITTORIO EMANUELE

Aan het plein van de dom, zit een overdekte winkelstraat. De winkels die in deze passage zitten hebben allemaal de naam van de winkel in gouden letters op de gevel en geen uithangborden.

In de passage zitten allerlei dure winkels en het is van binnen echt prachtig om doorheen te lopen. Het heeft zo goed als zijn oorspronkelijke uiterlijk behouden.

FERRARI FLAGSHIP STORE

Onder andere de Ferrari flagship store zit in deze passage. Met Stephan als Formule 1 liefhebber en Riv als autofanaat was het natuurlijk wel leuk om daar even te kijken. Het bleek gi-gan-tisch druk, misschien ook wel omdat de GP van Italië dat weekend gehouden werd op het circuit van Monza, dichtbij Italië.

De winkel zelf viel een beetje tegen, er was niet heel veel te zien. Het enige leuke (naast de duizend miniatuur Ferrari’s) was bijvoorbeeld een brokstuk van de auto van Alonso. Ik had op internet gelezen dat er boven in de winkel een speelhoek voor kinderen was, dat bleken twee mini race auto’s te zijn. Ik weet niet of de kinderen daar nou wel of niet in mochten spelen, of dat we werden weggestuurd omdat we een foto maakten. Volgens mij dat laatste, maar goed heel bijzonder was het niet.

Buiten de shop was wel van alles te doen, maar ook mega druk en je moest je kind helemaal inschrijven via een iPad. Dat hebben we even geskipt.

BINNENSTAD

Nadat we het plein en de Galleria Vittorio Emanuele hadden bekeken, gingen we verder de binnenstad in. Lekker rondlopen, kijken wat we tegen komen en op zoek naar ijs! En koffie voor ons. Want ondanks dat we in Italië zijn, hebben we nog niet echt goede cappuccino gedronken.

En… dat vinden we!

Na wat wandelen vinden we een terras waar wij koffie kunnen drinken en de kinderen ijs kunnen eten. Op het terras zijn het achterlijke prijzen voor een bolletje ijs. Wij bestellen koffie en ik haal voor de kinderen ijs. Althans, het bonnetje om het te kunnen halen. Blijkbaar mogen ze dat niet op het terras op eten, dan moeten we ijs bestellen. Heel kinderachtig, maar goed. We drinken onze koffie op, halen alsnog de ijsjes met ons bonnetje en gaan ergens op een bankje zitten. Ook goed.

We wandelen weer een stuk verder. Onderweg komen we straatmuzikanten tegen en een oude tram die dwars door de stad rijdt. Vindt onze grootste peuter prachtig!

FLAMINGO’S IN MILAAN

Midden in Milaan kun je flamingo’s spotten. Ja, echt waar! Net buiten de drukte van de stad vind je Villa Invernizzi. Je moet er niet teveel van verwachten, het is namelijk een Villa met een ijzeren hek er omheen. Je kunt er niet naar binnen, de Villa niet bezoeken, maar wel even de flamingo’s bekijken. Riv vond het heel mooi, we hadden even een lekker stukje gewandeld en weer wat gezien!

De flamingo’s bij Villa Invernizzi

PARCO SEMPIONE

Wat is een grote stad nou zonder een park? New York heeft Central Park, Amsterdam heeft het Vondelpark en Milaan heeft Parco Sempione. Onder andere dan.

We kwamen binnen aan de kant van het Castello Sforzesco.

Dit park is autovrij en best wel groot. We gingen hier naar toe omdat hier ook een speeltuin is en een aquarium. De kinderen konden even uitrazen en ondertussen aten we een broodje.

De speeltuin hebben we niet gevonden, al hebben we ook niet heel goed gezocht. Er waren wel wat klimrekken, maar dat was voor Riv en Vief nog wat te moeilijk. Ze hebben wel lekker rond gerend en met elkaar gespeeld. Dat ging steeds beter!

AQUARIUM

In het park is ook een aquarium. Riv vindt dat vaak leuk, dus we besloten er gewoon maar even naar toe te gaan. Kinderen zijn wederom gratis en voor volwassenen betaal je €5,- per persoon. Dat vond ik wel wat veel voor hoe groot het daar is (niet zo groot namelijk), maar de kinderen vonden het super leuk en renden als gekken van aquarium naar aquarium.

Kijk mama! Vis!

Ze hebben wel 3 rondjes gemaakt, en vonden het prachtig. Het was een goede zet om hier even naar binnen te gaan.

MEER TE DOEN IN MILAAN

Blijf je langer in Milaan, of heb je oudere kinderen? Dan zijn er nog genoeg andere dingen te doen. Denk bijvoorbeeld aan een bezoekje aan het stadion, leuk voor de voetbaljongens.

Wij waren ook op zoek naar Parco della Preistoria maar ik had niet goed gekeken, en dat lag nog ongeveer 40 minuten rijden vanaf Milaan zelf. Als je een dinosaurus liefhebber hebt, dan is dit volgens mij wel leuk om naar toe te gaan. Voor ons dus net even teveel om op 1 dag te doen, dus misschien dat we in onze laatste vakantiewerk nog wel naar een dinopark in Nederland gaan.

– FOXTOWN –

Er werd regen voorspeld. Daar houden we niet van. We gingen naar Foxtown de Zwitserse Bataviastad. Net over de grens in Zwitserland staat Foxtown. Bleek het overigens helemaal niet te gaan regenen die dag.. Toen we uitgeshopt waren gingen we dus gauw terug naar de camping om aan het zwembad te gaan liggen.

De eerste winkel in en we vonden meteen deze toffe trui voor Riv. Hij is er zelf ook blij mee zie je? Ik vond het trouwens opvallend dat Riv ineens veel meer aan gaf wat hij zelf mooi vindt en graag wilde. Jammer genoeg was dat vooral niet onze smaak. Dit vond hij zelf ook leuk! Verder scoorde ik nog zwarte Vans voor hem, die hij ook mooi vond.

Tussen het winkelen door, even ontspannen met magnetische blokken in de speelhoek. Daar wilden ze overigens niet meer weg.

Onze puberdochter wijst ons wel even de weg naar de uitgang hoor.. Oké meid.

– FAN VAN LAGO DI LUGANO –

Wij zijn echt fan van het meer! Deze week zijn we daar veel geweest. Ook wel aan het zwembad, maar daar heb ik geen foto’s gemaakt.

Deze week waren er wat meer bewolkte dagen. Dat wil zeggen, het weerbericht voorspelde bewolking, maar halverwege de ochtend scheen de zon alweer. Aan het meer was het dan alsnog prima vertoeven.

En als de zon schijnt dan gaan we meteen het water in. Wat een plaatje hè, dat meisje, die bergen, de boten. Verliefd op alles op dit plaatje.

Er zijn allemaal eendjes (met kleine eendjes) die geregeld even komen kijken. Al helemaal als je dan een zak met oud brood tevoorschijn tovert! Ook zwemmen er een paar zwanen. Ze zijn best brutaal, dus dat is dan wel oppassen geblazen.

Mijn mini-me en ik. Allebei in leopard. Uiteraard.

De zon laat zich ook weer geregeld zien. De kinderen spelen lekker met het water en de steentjes.

De kinderen spelen lekker en wij chillen. Ik lees een tijdschriftje die ik van de buurvrouw mee kreeg. Verder heb ik mijn e-reader al goed gebruikt. 4 boeken zijn er in de vakantie doorheen gegaan!

– MONTE BRÈ –

Op 10 september was het weer een beetje bewolkt. Niet echt weer om de hele dag aan het zwembad te liggen. We besloten in de ochtend de Monte Brè op te gaan, een kleine berg die net in Zwitserland ligt. Hij is slechts 925 meter hoog, maar voor ons prima om met de kinderen naar toe te gaan.

We gingen met de kabeltrein omhoog, zoals Riv hem noemt. Super leuk vond hij het. Het is wel wat prijzig. Kinderen tot 5 zijn gratis, maar voor 2 volwassenen betaalden wij €48,11 (in Zwitserland betaal je met de Zwitserse frank, en dan kostte het 50 CHF).

Toen we eenmaal boven waren zijn we eerst wat gaan eten en drinken met de kinderen. Het was inmiddels al lunchtijd, en we wilden daarna nog een stuk gaan wandelen. Schnitzel met patatjes en oldschool rivella.

Vanaf het terras heb je een prachtig uitzicht over het meer van Lugano. Dat is ook het meer waar aan onze camping ligt, maar dan in het Italiaanse deel.

We wandelen een stuk naar beneden. Sommige stukken zijn vlakke paden, soms trappen zoals deze, maar ook kleine paadjes met stenen. We dragen de kinderen op onze rug met de Tula Toddler en dat gaat echt meer dan prima. Ik draag Riv, terwijl hij het zwaarst is, maar het loopt echt lekker. De zak zit heel stevig en strak. Het gewicht wordt goed verdeeld, en daardoor kun je het goed volhouden. Wij vinden het ideaal voor op vakantie. Overigens hebben wij er een bij geleend van vrienden, omdat we er zelf maar één hebben.

Na een stukje wandelen treffen we dit uitkijk punt. Er wordt volop gebouwd in Lugano en Riv telt de hijskranen.

We wandelen verder. Dit kraantje met water uit de bergen staat hier. Kun je eventueel wat drinken. Dit vind ik zo leuk, en het doet me aan vroeger denken. Dan ging ik met mijn ouders wandelen in de bergen en dronken we ijswater.

Vieve viel steeds in slaap bij Steef, heel fijn, want zonder middagslaapje is ze niet per se heel gezellig, en slapen in de auto is ook niet echt haar hobby. Hier zaten we te wachten op het treintje weer naar beneden. We zijn vanaf het bovenste station een stuk naar beneden gewandeld en stappen op dit stationnetje weer op. Je kunt het op de foto niet zo heel goed zien, maar het spoor is echt heel steil.

En op het moment dat jullie dit lezen, zijn wij alweer terug in Nederland. We hebben nog 1 week vakantie en daarna begint het echte leven weer.